keskiviikko 22. huhtikuuta 2015

Vaparenkaan korjausta tai oikeastaan vaparenkaan vaihtaminen

Noniin, nyt aloitin sitten Team Daiwa Specialist TD 631 MS:n, alhaalta laskien toisen vaparenkaan, DIY-korjaamisen. Vaparenkaan sisäosan keraaminen suojahan murtui heti kauden avausreissulla (MP) ja vapa on ollut siitä asti vempparyhmässä vapautuksilla VP+VMTL. Nyt päätin kuitenkin saattaa vavan kuntoon ennen kunnon sesongin alkamista ja pienen etsimisen jälkeen löysin Mistpoolista suunnilleen saman kokoisen ja näköisen vaparenkaan sekä vavanrakennukseen tarkoitettua siimaa, joilla operaation ainakin luulisi jotenkuten onnistuvan. Näiden lisäksi hain Nippon Verkosta mustaa perholakkaa, sillä se kuivuu verraten nopeammin kuin epoksi tai vapalakka ja luulisi nyt siinä kuormituksessa hyvin kestävän. Lisäksi kun en omista mitään vavanpyörityslaitetta, niin mielelläni pyörittelisin sitä käsin vain mahdollisimman lyhyen ajan ja lakkaan vaikka sitten useampaan kertaan.

Vavanpyörittelyteline on vielä suunnittelun alla, mutta löysin mielenkiintosien ohjeen miten ihan pahvilaatikosta saisi sellaisen rakenneltua (sopii samalla hyvin opiskelijabudjetin DIY-teemaan). Siimatelineenkin siihen saisi kahdesta painavasta kirjasta ja parista A4-paperista. Saas nähdä kuinka toimii kun pääsen sitä testaamaan.

Nyt kuitenkin ensimmäisenä vaiheena oli vanhan vaparenkaan irroittaminen taisteluvälineinä mattoveitsi, vesihiomapaperi ja pinsetit. Ensin leikkasin varovasti vaparenkaan jalan päältä sen suuntaisesti lakan pois ja irroitin vanhan renkaan paikaltaan. Sitten piti irroittaa loppu sidos ja siinä vasta aikaa tuhlaantuikin, sillä olin päättänyt etten tee yhtä ainoatakaan naarmua aihioon ja pikkuhiljaa varoen poistin lakan, langan ja koristeet aihion päältä pinseteillä avittaen ja lopuksi silotin pohjan varovasti vesihiomapaperilla.

Vaparengas irroitettu ja aihio putsattu (uusi rengas vasemmalla)
Hioin vaparenkaan kärjen teräväksi jottan siima olisi mahdollisimman helppo saada paikalleen ja tasoitin kiinnityspintaa sen verran, että renkaan jalka asettui suoraan. Seuraavaksi kiinnitin uuden vaparenkaan samalle paikalle, mistä olin vanhan irroittanut ja teippasin sen pienellä kapealla pätkällä sähkömiehenteippiä kiinni aihioon. Seuraavaksi asettelin ja pähkäilin vaparenkaan asentoa, että miten se varmasti olisi suorassa, kunnes muistin joltain foorumilta lukemani ohjeen, jossa neuvottiin laittamaan siima paikoilleen ja kuormittamaan vapaa, jolloin näki onko vaparengas oikeassa linjassa. Löydettyäni oikean kohdan, kiinitin vaparenkaan kunnolla paikalleen teipillä odottamaan sitomista.
Vaparengas kiinnitettynä paikalleen teipillä aivan jalan juuresta
Uusi vaparengas on melkein identinen vanhan kanssa muuten, mutta se on hivenen korkeampi, jolloin siima ei ota renkaaseen kontaktia ennen kuin vapaa alkaa kuormittamaan. 10g jigipää ei tähän vielä aivan riittänyt. En usko tämän kuitenkaan vaikuttavan vavan toimintaan millään tavalla, vaan lähden rohkein mielin sitomaan sidosta jalan päälle kunhan vain saan ensin pyörityspahvilaatikon tehtyä valmiiksi. Tässä saattaa pieni hetki mennä, sillä kotona on tällä hetkellä remontti käynnissä ja tavarat ovat sikin sokin ja miten sattuu. Luultavasti vapun jälkeen pääsen testaamaan seuraavan vaiheen.

Tänään oli myös tarkoitus käydä Ratinanrannassa heittelemässä, mutta kova tuuli pakotti luopumaan niistä ajatuksista ja odottamaan parempia sääolosuhteita.

Kalaa kannattaa kalastaa vaikkei saisikaan.
-JP     

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti